NBK's Förtöjningsregler

Nockebyhovs Båtklubb

Lat: 59*19.7' Long: 17*54.6'

Förtöjningsregler

 

Mål:

•Förhindra att båtar sliter sig och skadar andra båtar

•Förhindra att båtar och förtöjningsutrustning skadar bryggor och bommar

•Försvåra stölder av båtar

 

Förtöjning vid boj:

•Dubbla separata förtöjningslinor i aktern

•Vid boj kan två (2) särskilda säkerhetshakar användas (typ Merx)

•Dubbla förtöjningslinor i fören

•Gummifjädrar

oAnvänds metallfjädrar skall dessa vara försedda med säkerhetskedja eller band

•Förtöjningslina skall vara splitsad och försedd med kaus samt fastsatt med schackel. (Dra år schackelskruven med skiftnyckel så att den inte lossnar)

 

Förtöjning mellan förtöjningsbommar:

•Två förtöjningslinor i fören

•Två förtöjningslinor i aktern

•Gummifjädrar rekommenderas då de inte skadar bommarnas galvanisering

•Fäst förtamparna i bommarna och inte i bryggan. Detta skall förhindra att båten slår i bryggan

•Förtöjningslina skall vara splitsad och försedd med kaus samt fastsatt med schackel. (Dra år schackelskruven med skiftnyckel så att den inte lossnar)

 

Grundregeln är att alltid förtöja för storm men vi måste också ta hänsyn till de enorma svallvågor som bildas då stora motorbåtar passerar i hög fart.

 

Livslängden på förtöjningsutrustning påverkas av utomhusmiljön. Av detta skäl skall all förtöjningsmateriel plockas bort när säsongen är över och förvaras inomhus.

 

Godkänd låskätting, låsbygel och hänglås i klass 3 skall användas.

 

/Styrelsen, NBK

 

SEDLORE JUSTOLECTUS

Nascetur Libero Interdum

SEDLORE JUSTOLECTUS

Nascetur Libero Interdum